انتقاد شدید قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی از اجرای برخی برنامه های 12 بهمن
یزدفردا :جماران نوشت:
جلسه مجموعه مراکز و موسسات اسنادی و پژوهشی تاریخ، موسوم به «مهتاب» به میزبانی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در این جلسه ضمن تبریک ایام دهه فجر و خوش آمدگویی به شرکت کنندگان گفت: در دهه مبارک فجر هستیم و طبیعتاً دغدغه همه مراکز اسنادی کشور انتقال واقعیت ها و حقایق تاریخ معاصر و فراز و فرودها و تلخی ها و شیرینی های تاریخ کشورمان و خصوصا واقعیتهای تاریخ انقلاب اسلامی و جلوگیری از تحریف آن است برای آشنایی نسل جوان و نسل های آینده.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضاً شاهد هستیم که در انتقال واقعیت های تاریخ و مخصوصاً آن چه مربوط به تاریخ پرشکوه انقلاب اسلامی می شود حرکت هایی صورت می پذیرد که موجب خنثی شدن تلاش ها و زحمات مراکز پژوهشی می شود ازجمله برنامه ای که تحت عنوان مراسم نمادین سالگرد ورود حضرت امام در 12 بهمن امسال برگزار کردند حقیقتاً می توان گفت وهن آمیز بود و جداً باعث تأسف است که بعد از گذشت سی و اندی سال از وقوع انقلاب و تجربه سی ساله ای که در این عرصه وجود دارد و با این همه هنرمند متعهدی که داریم و می توانستند کمک کنند تا به خوبی و شایستگی اینگونه بزرگداشت ها صورت بگیرد باید شاهد اجرای برنامه ای تا این حد نازل باشیم. در حالی که فیلمها و عکسها و مستندات آن دوران وجود دارند حتی اگر می خواستند یک بازسازی از آن داشته باشند نیزاین چیزی که به نمایش در آمد بخش عمده ای از واقعیات گفته نشد و به نوعی سانسور شد که ظلم به تاریخ آن مقطع است.

وی با اشاره به نحوه پایین آمدن امام از هواپیما و نواقص برنامه نمادینی که اجرا شده است گفت: همه مستحضرند که مرحوم حاج احمدآقا یادگار امام دست بر شانه امام و خلبان فرانسوی در کنار حضرت امام بودند و پشت سرشان مرحوم شهید مطهری و مرحوم آیت الله اشراقی و بعد هم بقیه همراهان که به تدریج پیاده شدند. حالا این ورود آرام و پرشکوه در آن لحظات فراموش نشدنی و خاطره انگیز را تبدیل کنیم به یک برنامه بسیار خشک تشریفاتی و بدون کمترین جاذبه آنهم با حذف این افراد در قالب یک تصویر مقوایی که حقیقتا اسباب وهن شده است با آن تشریفات عجیب و غریبی که هیچ ربطی به واقعیات آن فرود و ورود تاریخ ساز نداشت.

دکتر انصاری در ادامه با تأکید بر وجود مستندات و شاهدان فراوان آن روز تاریخی و اشاره به حضور خویش بعنوان عضوی از تیم حفاظت کمیته استقبال حضرت امام گفت انچه که در این برنامه به اصطلاح نمادین اجرا شد نه واقعیت را بیان کرده است و نه حتی یک شمای اندکی از آن شرایط پرشکوه معنویت و آرامش حضرت امام و انتظار و اشتیاق 14 ساله استقبال کنندگان در محوطه فرودگاه در آن دیده نمی شود؛ و با کمال تأسف برنامه بازسازی جلوس حضرت امام در مدرسه رفاه نیز به همین صورت سطحی و حتی موهن به اجرا در آمده است.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) خاطرنشان ساخت: اگر دوستان در ستاد مراسم دهه فجر عنایت می کردند و مانند روال معمول از اطلاعات و تجارب ارزشمند موسسه به عنوان نهادی که در حوزه مسائل مربوط به امام بصورت تخصصی فعالیت می کند استفاده می کردند قطعاً چنین اتفاقی نمی افتاد. واقعاً این دو اجرا حادثه تلخی بود که اتفاق افتاد. من در این یکی دو روزه مکرراً تلفنی و حضوری شاهد گلایه و اعتراض افراد مختلف بوده ام حتی امروز یکی از اساتید دانشگاه گریه می کرد که این چه ظلمی است که نسبت به حقایق آن روزهای پرشکوه می شود و آن جلوه ملکوتی که امام و جایگاه معنوی و مردمی ای که در آن ورود تاریخی داشت کجا و آنچه که اکنون به این صورت برای فرزندانمان باز سازی می شود کجا؟

آقای حمید انصاری گفت: نمی گوییم حتما سوء نیت و عمدی در کار بوده است اما نتیجه یکی است و آن هم ارائه برنامه ای خشک و بی روح در نازلترین سطح ممکن. اجرای این برنامه و پخش آن بهره ای دربر نداشت جز تخریب ذهن جوانان ما نسبت به عظمت و شکوه وقایع آن روز. و جای گلایه دارد از رسانه ملی که چگونه در پخش همه مراسم ها و حتی برنامه هایی نظیر فوتبال را کنترل و مانیتور می کنند که مبادا حرکت و سخنی خلاف هنجارهای اخلاقی و سیاسی پخش شود ولی به راحتی این برنامه ها را که سخیف و موهن بودن آن آشکار است پخش می شود البته بعدا در برنامه ای، انتقاد از آن را هم مطرح کردند اما به هرحال آنچه که اجرا و پخش شد در سطحی بسیار نازل بود که صرف نظر از اشتباه بودن اصل تصمیم، ابتدایی ترین اصول اولیه جاذبه ها و تکنیکهای هنری نیز در آن رعایت نشده بود، از عدم تناسب بین ابعاد تصویر با ابعاد محیط و افراد پیرامون گرفته تا کاستیهای فراوان در مقدمات و روش اجرا، و متأسفانه اجرای این دو برنامه در آغاز برنامه های دهه فجر دستاویزی شد برای وهن و استهزای رسانه های بیگانه. اینگونه برنامه ها تأثیر برخی از برنامه های بسیار جالب و متنوع قابل تقدیری که این روزها از شبکه های رسانه ملی در یاد آوری خاطرات دهه فجر 57 پخش می شود را از بین می برد.

انصاری ادامه داد: از جمله عللی که مرحوم یادگار امام در سال 67 نامه ای را به حضرت امام نوشتند و از ایشان خواستند که مرجعی برای مسائل مربوط به انتشار زندگینامه و نهضت امام و آثار ایشان از قبیل تصاویر و اسناد و مدارک و فیلم هایشان مشخص شود یکی همین بود که از یک سری برداشت های سلیقه ای و سطحی و یا تحریف و تغییر جلوگیری شود. امیدواریم با رعایت نظر حضرت امام و قوانین مربوط به همین امر دیگر شاهد اتفاقات تلخی از این قبیل نباشیم.

یاد آور می شویم جلسات مهتاب بصورت دوره ای در محل سازمانهای عضو برگزار می شود که در این فصل جلسه در محل موسسه با حضور دکتر صلاحی رئیس کتابخانه ملی ایران، حجت الاسلام و المسلمین خزاعی رئیس مرکز پژوهش های سیاسی، دکتر جواد منصوری معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آقای مرادی رئیس مرکز بررسی اسناد تاریخی، دکتر مرادی نیا رئیس گروه تاریخ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، آقای قانعی رئیس موزه عبرت، آقای سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، ریاست محترم مرکز اسناد قوه قضائیه و ریاست محترم دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری برگزار گردید و موضوع اصلی آن برنامه ریزی برگزاری همایش علمی اسفند ماه سالجاری در باره یکی از مقاطع تاریخچه روابط خصمانه امریکا با ایران بود که طبعا تصمیمات جلسه از طریق مسئولین مهتاب و دبیرخانه آن اطلاع رسانی خواهد شد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا